Tembang
Tembang
Khas Jawa Tengah
1.
Gambang Suling
Gambang
Suling termasuk lagu daerah Jawa Tengah. Lagu yang cukup populer ini karya
dalang kondang Ki Narto Sabdo.
Gambang Suling iku sawijining tembang dolanan, yaiku jinis tembang
sing prasaja, biasa ditembangaké déning cilik, utamané ing
padésan, sinambi dolanan bebarengan karo kanca-kancané. Lumantar lagu dolanan,
bocah-bocah dikenalaké bab sato kéwan, sato iwèn, thethukulan, tetanduran,
bebrayan, lingkungan alam, lan sapanunggalané.Kadhangkala tembang dolanan uga
ditembangaké déning waranggana jroning swasana tinamtu ing pagelaran wayang
kulit.
Gambang suling ngumandang
swarane
tulat-tulit kepenak unine
u. .nine mung nrenyuh ake
bareng lan kentrung ketipung
suling
sigrak kendhangane
Terjemahan
:
Bunyi
suling berkumandang swaranya
Tulat-tulit enak bunyinya
Bunyinya hanya mengharukan
Bersama kentrung ketipung suling
Mantap bunyi kendangnya
Tulat-tulit enak bunyinya
Bunyinya hanya mengharukan
Bersama kentrung ketipung suling
Mantap bunyi kendangnya
2.
Gek Kepriye
Duh kaya ngene rasane
Anake wong ora duwe
Ngalor ngidul tansah diece
Karo kanca kancane
Anake wong ora duwe
Ngalor ngidul tansah diece
Karo kanca kancane
Piye piye piye piye ya ben
rasakna
Piye piye piye piye rasakna dewe
Piye piye piye piye ya ben rasakna
Piye piye piye piye rasakna dewe
Piye piye piye piye rasakna dewe
Piye piye piye piye ya ben rasakna
Piye piye piye piye rasakna dewe
Besuk kapan aku bisa
Urip kang luwih mulya
Melu nyunjung drajating bangsa
Indonesia kang mulya
Urip kang luwih mulya
Melu nyunjung drajating bangsa
Indonesia kang mulya
Piye piye piye piye mbuh ra
weruh
Piye piye piye piye mbuh ra ngerti
Piye piye piye piye mbuh ra weruh
Piye piye piye piye mbuh ra ngerti
Piye piye piye piye mbuh ra ngerti
Piye piye piye piye mbuh ra weruh
Piye piye piye piye mbuh ra ngerti
3.
Gundul Pacul
Lirik
dan nada Gundul Pacul diciptakan oleh R.C. Hardjosubroto. Namun, pada umumnya
lagu ini dianggap sebagai hasil karya Sunan Kalijaga. Lagu ini juga
merupakan lagu suluh populer yang digunakan Sunan Kalijaga untuk berdakwah.
Lagu
ini memiliki birama 4/4 dan tipe moderato.
Gundul gundul pacul cul
gelelengan
Nyunggi nyunggi wakul kul gembelengan
Nyunggi nyunggi wakul kul gembelengan
Wakul ngglimpang segane dadi dak
ratan
Wakul ngglimpang segane dadi sak ratan
Wakul ngglimpang segane dadi sak ratan
4.
Lir-Ilir
Lagu
Lir-Ilir diciptakan oleh Sunan Kalijaga. Sampai sekarang, lagu ini masih
akrab di telinga sebagian besar orang Jawa.
Lir-ilir, lir-ilir
tandure wis sumilir
Tak ijo royo-royo tak senggo
temanten anyar
Cah angon-cah angon penekno
blimbing kuwi
Lunyu-lunyu yo penekno kanggo
mbasuh dodotiro
Dodotiro-dodotiro kumitir bedhah
ing pinggir
Dondomono jlumatono kanggo sebo
mengko sore
Mumpung padhang rembulane
mumpung jembar kalangane
Yo surako… surak hiyo…
Lir
ilir, judul dari tembang di atas. Bukan sekedar tembang dolanan biasa, tapi
tembang di atas mengandung makna yang sangat mendalam. Tembang karya Kanjeng
Sunan ini memberikan hakikat kehidupan dalam bentuk syair yang indah. Carrol
McLaughlin, seorang profesor harpa dari Arizona University terkagum kagum
dengan tembang ini, beliau sering memainkannya. Maya Hasan, seorang pemain
Harpa dari Indonesia pernah mengatakan bahwa dia ingin mengerti filosofi dari
lagu ini. Para pemain Harpa seperti Maya Hasan (Indonesia), Carrol McLaughlin
(Kanada), Hiroko Saito (Jepang), Kellie Marie Cousineau (Amerika Serikat), dan
Lizary Rodrigues (Puerto Rico) pernah menterjemahkan lagu ini dalam musik Jazz
pada konser musik “Harp to Heart“.
Lir-ilir,
lir-ilir
tembang
ini diawalii dengan ilir-ilir yang artinya bangun-bangun atau bisa diartikan
hiduplah (karena sejatinya tidur itu mati) bisa juga diartikan sebagai
sadarlah. Tetapi yang perlu dikaji lagi, apa yang perlu untuk dibangunkan?Apa
yang perlu dihidupkan? hidupnya Apa ? Ruh? kesadaran ? Pikiran? terserah kita
yang penting ada sesuatu yang dihidupkan, dan jangan lupa disini ada unsur
angin, berarti cara menghidupkannya ada gerak..(kita fikirkan ini)..gerak
menghasilkan udara. ini adalah ajakan untuk berdzikir. Dengan berdzikir, maka
ada sesuatu yang dihidupkan.
tandure
wus sumilir, Tak ijo royo-royo tak senggo temanten anyar.
bait
ini mengandung makna kalau sudah berdzikir maka disitu akan didapatkan manfaat
yang dapat menghidupkan pohon yang hijau dan indah. Pohon di sini artinya
adalah sesuatu yang memiliki banyak manfaat bagi kita. Pengantin baru ada yang
mengartikan sebagai Raja-Raja Jawa yang baru memeluk agama Islam. Sedemikian
maraknya perkembangan masyarakat untuk masuk ke agama Islam, namun taraf
penyerapan dan implementasinya masih level pemula, layaknya penganten baru
dalam jenjang kehidupan pernikahannya.
cah
angon cah angon penekno blimbing kuwi.
mengapa
kok “Cah angon” ? Bukan “Pak Jendral” , “Pak Presiden” atau yang lain? Mengapa
dipilih “Cah angon” ? Cah angon maksudnya adalah seorang yang mampu membawa
makmumnya, seorang yang mampu “menggembalakan” makmumnya dalam jalan yang
benar. Lalu,kenapa “Blimbing” ? Ingat sekali lagi, bahwa blimbing berwarna
hijau (ciri khas Islam) dan memiliki 5 sisi. Jadi blimbing itu adalah isyarat
dari agama Islam, yang dicerminkan dari 5 sisi buah blimbing yang menggambarkan
rukun Islam yang merupakan Dasar dari agama Islam. Kenapa “Penekno” ? ini
adalah ajakan para wali kepada Raja-Raja tanah Jawa untuk mengambil Islam dan
dan mengajak masyarakat untuk mengikuti jejak para Raja itu dalam melaksanakan
Islam.
lunyu
lunyu penekno kanggo mbasuh dodotiro.
walaupun
dengan bersusah payah, walupun penuh rintangan, tetaplah ambil untuk
membersihkan pakaian kita. Yang dimaksud pakaian adalah taqwa. Pakaian taqwa
ini yang harus dibersihkan.
dodotiro
dodotiro, kumitir bedah ing pinggir.
pakaian
taqwa harus kita bersihkan, yang jelek jelek kita singkirkan, kita tinggalkan,
perbaiki, rajutlah hingga menjadi pakain yang indah ”sebaik-baik pakaian adalah
pakaian taqwa“.
dondomono
jlumatono kanggo sebo mengko sore.
pesan
dari para Wali bahwa suatu ketika kamu akan mati dan akan menemui Sang Maha
Pencipta untuk mempertanggungjawabkan segala perbuatanmu. Maka benahilah dan
sempurnakanlah ke-Islamanmu agar kamu selamat pada hari pertanggungjawaban
kelak.
mumpung
padhang rembulane, mumpung jembar kalangane.
para
wali mengingatkan agar para penganut Islam melaksanakan hal tersebut ketika
pintu hidayah masih terbuka lebar, ketika kesempatan itu masih ada di depan
mata, ketika usia masih menempel pada hayat kita.
yo
surako surak hiyo.
sambutlah
seruan ini dengan sorak sorai “mari kita terapkan syariat Islam” sebagai tanda
kebahagiaan. Hai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan
Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada suatu yang memberi kehidupan kepada
kamu (Al-Anfal :25)
5.
Jamuran
Pencipta
tembang dolanan anak ini adalah Ki Hadi Sukatno. Saat ini, Ki Hadi Sukatno
khawatir bila lagu Jamuran dan tembang dolanan anak lainnya tidak akan lestari
karena saat ini anak-anak lebih menyukai bermain permainan canggih yang modern
dan menonton televisi daripada bermain permain tradisional nan unik dan
kreatif.
Jamuran
iku dolanan kang misuwur ing tlatah Jawa. Jamuran bisa dilakokaké bocah kang cacahé
4-12. Jamuran lumrahé dianakake ing wektu sore lan bengi nalika padhang bulan.
Bocah sing melu dolanan umure antarane 6 nganti 13 taun. Dolanan jamuran bisa
dilakokaké dening bocah lanang, bocah wadon utawa campuran. Dolanan jamuran ora
butuhaké perkakas warna-warna, mung butuhake latar
kang jembar.
Carane
dolanan
Saumpama
sing dolanan cacahe 10 (A, B, C, D, E, F, G, H, I, J), banjur diundhi kanthi pingsut,
sapa sing kalah bakal dadi. Saumpama sing dadi J, banjur A, B, C, D, E, F, G,
H, I baris bentuk bunder, ngubengi J kang ana ing tengah. Banjur A nganti I mau
mlaku mubeng-mubeng ngubengi J, sinambi nembangaké tembang jamuran. Nalika
tekan pungkasané tembang, A nganti I mandheg anggoné ngubengi J. Banjur J
mangsuli pitakoné bocah-bocah sing ngubengi. Saumpama J mangsuli jamur
kethèk mènèk, banjur bocah 9 sing ngubengi mau kudu langsung tumindak kaya kethèk.
Yen ana bocah sing ora isa niru tumindak kaya kethèk, tegesé bocah kuwi bakal
dadi. Bocah kang dadi isa nyebutaké aran jamur apa wae kang kudu diperagakaké
bocah 9 sing mubengi sing dadi mau. Yèn ana bocah sing ora isa, tegesé bocah
kuwi dadi. Saumpamané jamur gagak, bocah 9 kang ana ing pinggir mau kudu
niru tumindaké gagak, yèn salah utawa ora bisa kudu dadi.
Jamuran ya gégé thok
Jamur apa ya gégé thok
Jamur gajih mbejijih sa ara-ara
Sira mbadhé jamur apa
Jamur apa ya gégé thok
Jamur gajih mbejijih sa ara-ara
Sira mbadhé jamur apa
6.
Jangkrik Genggong
Lagu
Jangkrik Genggong adalah lagu ciptaan Andjar Any. Lagu ini dinyanyikan oleh
Waldjinah dan diproduksi oleh Pusaka Records.
Kendal kaline wungu
Ajar kenal karo aku
Lelene mati digepuk
Gepuk nganggo walesane
Ajar kenal karo aku
Lelene mati digepuk
Gepuk nganggo walesane
Suwe ora petuk
ati sido remuk
Kepetuk mung suwarane
ati sido remuk
Kepetuk mung suwarane
E..ya..e..ya..e..
E..ya..e..yae yae yae
E..ya..e..yae yae yae
Jangkrik genggong
Jangkrik genggong
Luwih becik omomg kosong
Jangkrik genggong
Luwih becik omomg kosong
Semarang kaline banjir
Jo semelang rak dipikir
Jangkrik upo sobo ning tonggo
Melumpat ning tengah jogan
Jo semelang rak dipikir
Jangkrik upo sobo ning tonggo
Melumpat ning tengah jogan
Wis watake prio
Jare ngaku setyo
Tekan ndalan selewengan
Jare ngaku setyo
Tekan ndalan selewengan
E..ya..e..ya..e..
E..ya..e..yae yae yae
E..ya..e..yae yae yae
Jangkrik genggong
Jangkrik genggong
Wani nglirik sepi uwong
Yen ngetan bali ngulon
Tiwas edan ora kelakon
Yen ngrujak rujako nanas
Ojo ditambahi kweni
Jangkrik genggong
Wani nglirik sepi uwong
Yen ngetan bali ngulon
Tiwas edan ora kelakon
Yen ngrujak rujako nanas
Ojo ditambahi kweni
Kene tiwas nggagas
Awak adem panas
Jebul ono sing nduweni
Awak adem panas
Jebul ono sing nduweni
E..ya..e..ya..e..
E..ya..e..yae yae yae
E..ya..e..yae yae yae
Jangkrik genggong
Jangkrik genggong
Sampun cekap mongso borong
Jangkrik genggong
Sampun cekap mongso borong
7.
Jaranan
Lagu
ini diciptakan oleh Ki Hadi Sukatno.
Lagu
ini sewajarnya dinyanyikan anak-anak sambil memakai jaran kepang.
Jaranan, jaranan jarané jaran
Tèji
Sing numpak Mas Ngabèhi, sing ngiring para abdi
Jrèk jrèk nong, jrèk jrèk gung jrèk è jrèk turut lurung
Gedebuk krincing gedebuk krincing thok thok gedebuk jedhèr
Gedebuk krincing gedebuk krincing thok thok gedebuk jedhèr.
Sing numpak Mas Ngabèhi, sing ngiring para abdi
Jrèk jrèk nong, jrèk jrèk gung jrèk è jrèk turut lurung
Gedebuk krincing gedebuk krincing thok thok gedebuk jedhèr
Gedebuk krincing gedebuk krincing thok thok gedebuk jedhèr.
8.
Jenang Gula
Lagu
ini merupakan salah satu karya Andjar Any. Lagu ini juga digunakan di Langgam
Jawa.
Jenang gulo, kowe ojo lali
marang aku iki yo kangmas
Nalikane nandang susah sopo sing
ngancani,
Dhek semono aku tetep setyo
serta tetep tresno yo kangmas.
Durung nate gawe gelo lan gawe
kuciwo
Ning saiki bareng mukti kowe kok
njur malah lali marang aku
Sithik-sithik mesti nesu terus
ngajak padu
Jo ngono… jo ngono…
Opo kowe pancen ra kelingan
jamane dek biyan yo kangmas
Kowe janji bungah susah padha
dilakoni
Anda
mungkin pernah mendengar atau membaca lirik lagu tersebut. Bagi sebagian orang,
lirik lagu di atas mungkin nggak begitu menarik perhatian, namun bagi insan
yang memegang prinsip kesetiaan penuh kepada pasangan hidup (suami istri),
lirik lagu tersebut layak untuk dicermati, dicerna dan diresapi maknanya lebih
dalam. Lagu itu berisi keluhan dari seorang istri yang telah mengikat kesetiaan
penuh kepada suaminya, namun ketika hidup mereka semakin sejahtera, ternyata sang
suami justru melupakan sang istri. Bagi kaum adam, anda layak untuk mencerna
makna lagu tersebut dengan jernih, agar hidup anda menjadi mulia dan terhormat,
baik di mata masyarakat, anak-anak, dan apalagi bagi istri anda. Kemungkinan
sang pencipta lagu saat mencipta lagu tersebut terinspirasi dengan banyak
kejadian, dimana saat suami istri dalam posisi susah mereka saling mencintai,
namun ketika mereka semakin makmur, sang suami justru semakin melupakan peran
sentral sang istri dalam mencapai kemakmuran tersebut.
Komentar
Posting Komentar